Factuurfraude

Factuurfraude

Factuurfraude

 

Recent werd Stad Deinze opgelicht voor 400.000 euro door factuurfraude.
Wij delen graag de tips van FOD Economie om factuurfraude te voorkomen.

Wat kan uw bedrijf doen om niet in de val te lopen?
  • Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met het rekeningnummer op de bestelbon of officiële website van de leverancier.
  • Wees extra waakzaam als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt of als er een sticker “Opgelet, gewijzigd rekeningnummer” op de enveloppe of op de factuur kleeft. Ook als het de eerste factuur is die u ontvangt van een leverancier, neemt u best even de tijd het rekeningnummer na te kijken vooraleer u betaalt.
  • Bel in geval van twijfel uw leverancier op via een nummer dat u kent (het nummer op de factuur kan ook vervalst zijn).
  • Bewaar de gegevens en het bankrekeningnummer van uw leveranciers, ook als u via e-banking betaalt. Als u een nieuwe factuur ontvangt, kijk na of het rekeningnummer overeenkomt met de opgeslagen gegevens.
  • Link in uw boekhoudsysteem rekeningnummers aan bedrijven. Als u een factuur ontvangt met een ander rekeningnummer, krijgt u daar automatisch melding van. Neem contact op met uw leverancier en vraag of de wijziging klopt.
  • Wees op uw hoede als er een kleine week (of meer) verschil is tussen de verzenddatum van de factuur en de datum waarop u ze ontvangt.  Dat is de tijd die oplichters gebruiken om de factuur te vervalsen.
  • Betaal nooit een factuur of rekening die er verdacht uitziet zonder dat u goed hebt gecontroleerd of u bij dat bedrijf iets hebt besteld.
  • Als u een factuur per e-mail ontvangt, controleer of het e-mailadres correct is. In geval van twijfel, kunt u ook het IP-adres van waaruit de e-mail werd verzonden nagaan via www.whois.com
Wat kunt u doen als u een vervalste factuur betaalde?
  • Neem eerst eens contact op met de leverancier. Misschien is er gewoon een vergissing in het spel en heeft hij onterecht een aanmaning of betalingsherinnering gestuurd.
  • Is dat niet het geval, contacteer dan zo snel mogelijk de betrokken banken (uw bank en de bank van het rekeningnummer naar waar u hebt overgeschreven) om de fraude te melden. Uw bank vraagt aan de bank van het rekeningnummer van de oplichters om het geld terug te storten. Deze bank tracht  ook de overschrijving te blokkeren of blokkeert de rekening zodat geldafhalingen door de oplichters niet meer mogelijk is.
  • Meld het op meldpunt.belgie.be (optie “vervalste factuur”). U krijgt aan het einde van uw melding meteen advies en informatie over welke stappen uw bedrijf nog kan ondernemen en wie u daarbij kan helpen.
Meer weten? Surf dan zeker eens naar volgende link.