phishing SITE v2

Phishingfraude verdrievoudigd

Phishing is een term die tegenwoordig steeds vaker in de media verschijnt. Maar wat is dat nu precies? En op welke manier kan u uzelf beschermen tegen deze vorm van fraude? C-smart draagt informatieveiligheid een groot hart toe en geeft u daarom enkele tips om phishing snel te herkennen.
 

Wat is phishing?


Phishing is een manier die vele fraudeurs inzetten om gegevens van personen te bemachtigen en die vervolgens te misbruiken. Enkele voorbeelden hiervan zijn e-mails, telefoongesprekken of WhatsAppberichten van bijvoorbeeld de bank, de politie of een telecomoperator. In die e-mail verwijzen de fraudeurs naar een externe pagina waarop gevraagd wordt om uw gegevens te bevestigen of uw creditkaartgegevens in te voeren. Eens u de gegevens met de fraudeur deelt, kan hij daarmee aan de slag gaan en aankopen doen via uw bankrekening.
 
Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector, doet jaarlijks onderzoek naar phishing in ons land. Ze merken telkens een stijging van het aantal frauduleuze gevallen via phishing. In 2018 gaat het over 9747 gevallen, en dat is drie keer meer dan het jaar voordien. Hoewel het vaak gaat over kleine bedragen, werd er in 2018 op die manier ruim 8 miljoen euro onrechtmatig overgeschreven naar een andere bankrekening.
 

Hoe kan u phishing herkennen?


Het is vooral belangrijk om goed te onderzoeken wie de afzender is van het telefoongesprek, de e-mail of het WhatsAppbericht. Vraag extra informatie als het niet meteen duidelijk is of stel voor om later zelf opnieuw contact op te nemen.

  • Telefoongesprek: noteer het nummer of vraag op welk nummer u de persoon kan bereiken. Ga na of dat telefoonnummer inderdaad wordt gebruikt door de afzender en neem eventueel contact op met een algemeen infonummer om te bevestigen dat het telefoongesprek inderdaad gelinkt kan worden aan de afzender.
  • E-mail: bekijk het e-mailadres aandachtig en let extra op schrijf- en taalfouten in de e-mail. Vaak sturen fraudeurs de e-mail vanuit een vreemd e-mailadres dat niets te maken heeft met de zogenaamde afzender. E-mailadressen met veel getallen of waarbij de naam van de afzender ontbreekt, moeten meteen een belletje doen rinkelen. Indien de e-mail een link bevat naar een andere pagina, open deze dan niet tot u zeker bent dat de afzender geen fraudeur is.
  • WhatsApp: ga op zoek naar het telefoonnummer en probeer te achterhalen of dit effectief toegeschreven wordt aan de zogenaamde afzender. Vermijd ook hier om op eventuele links naar webpagina’s te klikken tot u zekerheid heeft over de identiteit van de afzender.
     

Wat moet u doen als u te maken krijgt met phishing?


Twijfelt u of u in aanraking bent gekomen met phishing? Neem dan altijd contact op met de instantie waarvoor de fraudeur zich uitgeeft. Krijgt u bijvoorbeeld een verdachte e-mail van uw bank? Vraag dan aan uw persoonlijke kantoorhouder om na te gaan of zulke e-mails gebruikelijk zijn.
 
Heeft u een phishingbericht ontvangen? Geef dit dan door aan de instantie waarvoor de fraudeur zich uitgeeft. Vele banken hebben hiervoor een specifiek meldpunt.
 
Bent u het slachtoffer geworden van phishing, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank om uw rekening te blokkeren. Verander ondertussen uw wachtwoorden en codes om verdere oplichting te voorkomen.
 

Graag meer info over informatieveiligheid?


C-smart biedt technologieën aan die u helpen om de informatieveiligheid van uw lokaal bestuur te verbeteren. Zo kan u zelf een oogje in het zeil houden, terwijl u ondersteund wordt door hedendaagse technologieën. Beveilig de informatie van uw bestuur en de burgers uit uw gemeente, want voorkomen is steeds beter dan genezen.
 
Neem vrijblijvend contact met ons op via info@c-smart.be en we vertellen u graag meer over onze werking inzake informatieveiligheid.
 
 
---
Deze website van Febelfin werd geraadpleegd voor de cijfers over phishing.

Graag meer informatie?